نقشه راه شروع کسب و کار
لطفا به این جمله دقت کنید. کسب و کارهای سنتی تا چند سال دیگر از بین خواهند رفت. بله! درست خواندهاید. تا چند سال آینده به هیچ عنوان کسب و کارهای سنتی دیگر رواجی نخواهند داشت. علت بیشتر این اتفاقات میتونه نبود نقشه راه شروع کسب و کار باشه!
فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار هستید(فرقی نمیکنه چه کسب و کار) و به امرار و معاش میپردازید. ناگهان یک اتفاقی مثل پدیده کووید 19 میافتد و همهجا بسته میشود و کسی به سمت شما نمیآید. در این شرایط چه کاری از دست شما برمیآید؟ شاید با خودتان فکر کنید اگر فقط یک کسب و کار آنلاین داشتید، شاید به چنین مشکل بزرگی برنمیخوردید.
تمام این صحبتها برای این بود که به شما اهمیت یک کسب و کار آنلاین را بشناساند. این تنها یک مثال بسیار بسیار ساده بود که بیان کردیم. پس میتوان نتیجه گرفت که جمله بهتر است از اول، اصولی کسب و کار خودمان را شروع کنیم یک جملهی واقعا تاثیرگذار و بجایی است.
خیلیها میپرسند که ما بیزنس خودمان را چطوری شروع کنیم که بعدا به مشکل نخوریم؟! منظورشان این است که ما چطوری اصولی پیش برویم؟!
نکته جالب اینجاست که دو دسته از افراد این سوال را از ما میپرسند. دسته اول کسانی هستند که هیچ برند و یا حتی ایدهای برای کسب و کارشان ندارند و فقط میخواهند کسب و کار آنلاین داشته باشند اما دسته دوم افرادی هستند که برند و کسب و کار دارند اما میخواهند به سمت دیجیتالی شدن پیش بروند.
پیشنهادی که ما به این افراد میدهیم (البته بسته به نوع کسب و کار کمی تفاوت قائل خواهیم شد) تقریبا یکسان است. چون که نقشه راه شروع یک کسب و کار دیجیتال و آنلاین یکسان است.
با توجه به اهمیت این مسئله، تیم زینوگرافیک بصورت تخصصی روی این نقشه راه کار کرده و در قالب و مشاوره و اجرا برای کسب و کارهای مختلف خصوصا موسسات آموزشی و کسانی که به کار تولید محتوا میپردازند کمک میکند.
خدمات طراحی گرافیکی
خدمات طراحی وبسایت
خدمات تدوین ویدیو
یک نقشه راه خوب برای شروع کار
ما راه را برای شما آسان کردیم
طبق تجربهای که داریم، نقشه راهی که برای کسب و کارها پیش بردیم را در اختیار شما قرار خواهیم داد
مشخص بودن حوزه و نام و عنوان برند
داشتن لوگو؛ واجبتر از نان شب است
اساس اولیه شناسایی کسب و کار شما
راز بقای کسب و کار با تولید محتوا
بنظر ما مهمترین عامل برای ترسیم یک نقشه راه خوب برای رشد کسب و کار اینه که با خودتان رو راست باشید!
برخی از کارفرمایانی که با زینوگرافیک همکاری داشتند، در ابتدای امر نمیدانستند چی میخواهند و فقط دنبال این بودند که از بقیه رقیبان عقب نمانند و بعدش که ازشون سوال میپرسیدیم دقیقا میخواهید چکار کنید پاسخ میدادند میخواهیم مشتری بدست بیاریم تا درآمدمان را بیشتر کنیم!
دقیقا از همین نقطه، انتهای آن کسب و کار را به وضوح دیدیم. چون بیهدف داشتند دل به دریای عمیق توسعه کسب و کار و برندینگ میزدند. شاید در برخی از موارد به نتیجه دلخواه میرسیدند و یا حتی نتیجه عالیای کسب میکردند اما در قدمهای بعد به مشکل میخوردند.
داستان شکست یک کسب و کار بخاطر نداشتن هدف
یکی از کارفرمایان بود که موقعی که با تیم ما وارد همکاری شد، شاید 3 ماه نشده بود که از فعالیت آن مجموعه که به کار آموزش و تولید محتوا میپرداخت گذشته بود، پروژه طراحی گرافیکی لوگو را تیم ما طبق خواسته و نیاز کارفرما شروع کرد و با موفقیت تحویل کارفرما داد. 12 ماه بعد چون در اساسنامه مدونی نداشت حوزه کاری را تغییر داد و سپس برند خود که با لوگو قبلی ایجاد شده بود دیگه نمیتوانستند کاری کنند!
تمام این اشتباهات فقط بخاطر این بود که از اول بدون برنامه کار را جلو برده بودند و فکر نمیکردند موفق شوند و همین فکر و سهلانگاری باعث شد که شکست بخورند.
اگه تا به الان به فکر داشتن لوگو نیوفتادید باید بگوییم که بدترین کار تو زندگی بیزنسیتون مرتکب شدید چرا که کسب و کار شما بدون نشانی داره به بقای خودش ادامه میده و نقشه راه شروع کسب و کار شما ناقص خواهد بود. لوگو هویت برند شمارو تشکیل میده. چندتا مورد هست که میخواهیم بیان کنیم در باب اهمیت داشتن لوگو.
- داشتن یک لوگو کمک میکنه که برای کسب و کارتان هویت خلق کنید.
- داشتن لوگو به رشد کسب و کار و جذب مشتریان به شما کمک میکند.
- لوگوی خوب و بامعنی، به مخاطب حس اعتمادی میدهد که از چندین خط متن اثرگذارتر است.
طراحی گرافیکی لوگو شامل چندین متود و سبکهای مختلف هستند که طراحان گرافیکی متناسب با درخواست کارفرما، به طراحی آن میپردازند.
شما به عنوان یک کارآفرین میتوانید با شناخت این سبکها و بررسی آنها، تشخیص بدید که چه نوع لوگویی برای کسب و کار شما بیشتر مناسب است. البته که همیشه مشاوره با یک فرد متخصص همواره بهترین نتیجهها را برای شما به ارمغان میآورد.
پس سعی کنید قبل از آن که نوع لوگو مورد نظر خود را انتخاب کنید، حتما با یک طراح لوگو حرفه ای مشورت و تبادل نظر کنید.
لوگو مسکات
مسکات یا Mascot یک شخصیت که قراره بیانگر کسب و کار باشد.
شخصیتی که بصورت رو در رو می تواند با شما ارتباط برقرار کند. این شخصیت میتواند شامل انسان، حیوان و حتی اشیا نیز باشد. یک مدل لوگویی که انگار شخصیت آن با شما صحبت میکند. لوگو مسکات به علت سبک کارتونی و رنگارنگی که دارند، معمولا سرگرم کننده هستند.
لوگو امبلم
لوگو امبلم یا Emblem از یک نوشته درون یک شکل تشکیل میشود.
این سبک از طراحی لوگو شمای فانتزی زیبایی را برای کسب و کار شما خلق میکند. لوگوهای امبلم به دلیل خاص بودنشان تاثیر قابل توجهی را روی مخاطب دارند. از این رو این نوع و سبک از طراحی لوگو،تاثیر آن برند را بصورت قابل توجهی نمایان میکند.
ما در این قسمت با انواع لوگوها آشنا شدیم و تاثیر آنها روی کسب و کارمان را درک کردیم. بیشتر کارفرمایان چون که شناختی از انواع لوگوها ندارند، در انتخاب طراحی لوگو به اشتباه میافتند و از همین رو بعد از اینکه لوگو برای کارفرما طراحی شد، باب میل آنها نمیباشد. برای اینکه به این اشتباه دچار نشویم حتما سعی کنید با یک متخصص در این حوزه مشورت کنید.
وقتی لوگو برند شما طراحی میشود حال باید بعد از اینکه به برند خود هویت دادید، نیاز است که آن بشناسانید. در زمان قدیمتر، معرفی برندها از ترفند بازاریابی دهان به دهان انجام میشد (البته که امروزه هم بعضی از کسب و کارها همین روش را دارند انجام میدهند و نتیجه هم گرفتند که گواه بر آن است هنوز هم قدیمی نشده!).
ولی امروزه ترفندهای بازاریابی با توجه به پیشرفتهایی که داشته کار را برای کسب و کارها راحتتر کرده است. امروزه این کار بزرگ را شبکههای اجتماعی انجام میدهند. امروز شبکههای اجتماعی زیادی وجود دارند که کار انسانها را در برقراری ارتباط با هم راحت کرده است.
ما به برخی از این شبکه میپردازیم و مختصر به تعریف آنها و نحوه عملکردشان میپردازیم. توجه داشته باشید که برای کسب و کار خودتان فعالیت در بیش از 5 شبکه اجتماعی سمّ هست و باعث میشه نتوانید در تمام آن شبکه درست تولید محتوا کنید. برخی از مهمترین شبکههای اجتماعی موجود و پرطرفدار به شرح زیر است:
فیسبوک
فیسبوک یک شبکه اجتماعی معروف با نزدیک 3 میلیارد مخاطب هست.
این شبکه اجتماعی، یک پلتفرم برای ارتباط افراد با یکدیگر و ایجاد کانکشن بین آنهاست. این شبکه اجتماعی اولین بار توسط مارک زاکربرگ نزدیک 17 سال است که طراحی شده و سریعا کاربران زیادی را به خود جذب کرده است.
درحالحاضر این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر است و تنها با استفاده از فیلترشکن قابل استفاده میباشد. فیسبوک با توجه به رتبه بالایی که از لحاظ دامنه سایت دارد، یکی از بهترین بکلینکهای رایگان برای وبسایتها میباشد.
یوتیوب
یوتیوب بزرگترین پلتفرم برای انتشار محتواهای ویدیویی است.
یوتیوب هم مثل فیسبوک چون از اعتبار دامنه بالایی برخوردار است میتوان از آن به عنوان یک بکلینک خیلی قوی استفاده کرد. در الگوریتم جدید گوگل، وبسایتهایی که از محتوای ویدیوای زیادی استفاده میکنند، اعتبار بالاتری میدهد.
خوبی یوتیوب این است که یک بستر مناسبی برای انتشار ویدیو هست و از طریق اشتراکگذاری آن به صورت لینک در سایت بجای اینکه در هاست، آپلود و باعث سنگین شدن سایت شود، از طریق لینک یوتیوب در سایت استفاده میکنند.
واتساپ
ظاهرا در ایران، محبوبیت واتساپ مدیون فیلتر تلگرام هست.
امروزه کاربران اپلیکیشن واتساپ در دنیا نزدیک به 2 میلیارد نفر است که این تعداد حتی بیشتر از مخاطبین تلگرام میباشد. با فیلتر شدن تلگرام در ایران بسیاری از کاربران ایرانی به سمت واتساپ کوچ کردند البته بعضیها هم خیر!
پلتفرم واتساپ را فیسبوک در سال 2014 خرید و مثل اینستاگرام، یکی از داراییهای خودش قرار داد و با این کار بار دیگر قدرت خودش را به رخ همگان کشید. فیسبوک پیامرسان واتساپ را چیزی حدود 19 میلیارد دلار خرید.
اینستاگرام
میشه گفت؛ پرمخاطبترین شبکه اجتماعی برای ایرانیها!
اینستاگرام تعداد مخاطبینش در دنیا از یک میلیارد هم فراتر رفته که 40 میلیون نفر مخاطبین آنها، فقط ایرانیان هستند. این پلتفرم پرمخاطب برای کمپانی فیسبوک هست که توسط دو شخص با ملیت برزیلی، این سبکه ایجاد شد.
مهمترین مزیتی آن، انتشار محتوا تصویری، خصوصا محتوای ویدیوایی است. امروزه اینستاگرام رقابت شدیدی با سایر پلتفرمها مثل تیک تاک برای تولید محتوای ویدیوای دارد که همین امر باعث محبوبیت بیشتر این نرمافزار شده است.
توییتر
مصداق بارز کم گوی و گزیده گوی چون دُر!
توییتر در جهان نزدیک به 500میلیون مخاطب فعال دارد که بعنوان یک شبکه برای به اشتراک گذاشتن وقایع استفاده میشود که کاربرد نزدیک به وبلاگ داشت. در ابتدا برای انتشار توییت محدودیت کاراکتر وجود نداشت اما امروزه تنها تا 140 کاراکتر میتوان توییت کرد.
این شبکه اجتماعی پرمخاطب هم با توجه به اعتبار بالای دامنهای که داره یک بکلینک خوب برای وبسایتها حساب میشه که همین هم باعث شده اکثر کسب و کارها اکانت توییتر داشته باشند و فعالیت کنند.
لینکدین
تخصصیترین شبکه اجتماعی مختص به کسب و کارها.
لینکدین یک شبکه اجتماعی خیلی عالی برای کسب و کارها و معرفی و پرزنت برندهاست. تعداد کاربران لینکدین 300میلیون نفر است. شاید در مقابل سایر شبکههای اجتماعی مخاطبین کمتری داشته باشد ولی بسیار تخصصی است.
لینکدین علاوهبر پلتفرم تخصصی برای کسب و کارها و به نمایش گذاشتن مطالب و آموزشها، یک بستر خیلی مناسبی برای کاریابی است. درصورتی که یک رزومه خوب دارید، میتوانید با به اشتراک گذاشتن آن، دنبال کار بگردید.
پینترست
پینترست مثل اینستاگرام کار میکنه ولی تخصصیتر از اون!
پلتفرم پینترست که امروزه بیش از 300 میلیون کاربر داره، تخصصی روی پین کردن تصاویر، اونم از نوع باکیفیتش، فعالیت داره که برخی از اکانتهای فعال در پینترست هم هستند که روزانه بیش از 10 میلیون بازدید دارند.
پینترست هم مثل بقیه شبکههای اجتماعی، یک بک لینک رایگان خیلی عالی و قوی محسوب میشه که میتوان از آن به نفع وب سایت خود استفاده کرد. البته که فعالیت در این پلتفرم نیز مزیتهای خودش را دارد که میتوان از آن استفاده کرد.
تلگرام
یک پیامرسانی که برای ما در آینده نان هم خواهد خرید!
تلگرام با توجه به آپدیتهای خفن و خوبش امروزه کاربران دوآتیشه زیادی را به خود جذب کرده که در ایران هم با وجود فیلترینگ آن از محبوبیت زیادی برخوردار است. امروزه کاربران تلگرام از مرز 1 میلیارد هم گذشته که درصد قابل توجهی از آن، کاربران ایرانی است.
بیشتر کسب و کارها از تلگرام بعنوان محلی برای تجمع افراد در قالب گروه یا کانال استفاده میکنند که محتواهایی که دارند را بصورت خیلی راحت در آن و به صورت کاملا رایگان به اشتراک بگذارند.
آپارات
یک پلتفرم انتشار ویدیو ایرانی با کارکرد مشابه یوتیوب!
آپارات با هدفی مشابه هدف یوتیوب بعنوان بستری برای به نمایش گذاشتن ویدیوها شروع بکار کرد. کاربران آپارات ایرانی هستند و با داشتن فعالیت زیاد و همچنین درصدرت وجود تعداد بالایی مخاطب، امکان کسب درآمد نیز وجود دارد.
بعنوان یک پلتفرم ایرانی، آپارات جزو 5 سایت برتر با رتبه بسیار بالا در ایران است که به همین جهت با انتشار مطالب و درج آدرس سایت، بعنوان یک بک لینک قوی و رایگان، اعتبار وب سایت کسب و کار خود را بالاتر ببرید.
این شبکهها و پلتفرمهایی که معرفی شد، معروفترین آنها هستند و به معنی این نیست که دیگه شبکههای اجتماعی دیگری وجود ندارد. از جمله شبکههای اجتماعی دیگری میتوان به وایبر، ویچت، اسنپ چت، ردیت، دیکورد و … و از شبکههای اجتماعی ایرانی میشه به ایتا، سروش پلاس، فیسنما، بله، آیگپ و … اشاره کرد.
همانطور که قبلا گفته شد بهتر از در حداکثر 5 تا شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشید ولی پیشنهاد ما این است که با 3 شبکه شروع کنید و تا حد مطلوبی آن را جلو ببرید سپس وارد یک شبکه اجتماعی جدید شود.
اما این را درنظر داشته باشید که حداقل شما برای تمام این شبکهها اکانت داشته باشید و از خاصیت بک لینک رایگان آن استفاده کنید.
حالا الان که به برند خودتان هویت دادید و شبکههای اجتماعی خودتان را ساختید، نوبت به مرحله تثبیت و ادامه تولید محتوا میرسد. شما که دارید زمان، هزینه و فرصتی که دارید را برای تولید محتوا میگذارید، سعی کنید الکی حرومش نکنید و جایی منتشر کنید که برای همیشه به یادگار بماند و مثل استوری اینستاگرام بعد از مدتی حذف نشه و روز به روز در تقویم اینستاگرام به عقبتر نره! بهترین بستری که برای تولید محتوا، فروش محصولات، درج مقالات و خیلی از کارهای دیجیتالی دیگه که نیاز هر کسب و کاری که میخواهد آنلاین شود وجود داره، داشتن یک وب سایت عالی است.
وب سایتها امروزه بعد لوگو، بعنوان هویت دوم یک برند شناخته خواهند شد. این جمله که “81 درصد از مردم قبل از اینکه برای خریدشان تصمیم بگیرند، درباره یک کسب و کار یا خدمات آنلاین، تحقیق میکنند”، نمونه بارز همین مسئله است که چقدر وب سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه راههای زیادی برای طراحی یک سایت خوب وجود دارد.
وب سایتها به چند دسته کلی تقسیم میشوند: وب سایتهای فروشگاهی، شخصی، رزومهای، شرکتی، موسسهای، آموزشگاهی و… که متناسب با نیاز و حوزه فعالیت کارفرما طراحی میشوند.
راههای مختلفی برای طراحی سایت وجود دارد. یعنی برای طراحی سایت میتوان از یکی سری ابزارهای کمکی استفاده کرد. روشهایی معروفی که برای طراحی سایت وجود دارد عبارتاند از:
اختصاصی
زمانی وجود دارد که میخواهید یک وب سایت کاملا شخصیسازی شده طراحی کنید و 100% المانهایی که نیاز دارید را اضافه کنید.
طراحی وبسایت براساس کدنویسی نیازمند حداقل دانش HTML و CSS و JAVA میباشد تا سایتی که میخواهید دقیقا بصورت سفارشی براساس نیاز شما طراحی شود. قبل از طراحی این مورد نیازمند طراحی UI/UX سایت میباشد.
وردپرس
وردپرس معروفترین CMS یا سیستم مدیریت محتوای رایگان است که امروزه بسیاری از وبسایتها براساس این سیستم طراحی و ران شدند.
زبان برنامه نویسی PHP بوده و خوبی آن اینه که بدون استفاده از کدنویسی و از طریق قالبها و پلاگینها میتوان یک وبسایت طراحی کرد اما برای سفارشیسازی بیشتر نیاز به کدنویسی هست.
جوملا
جوملا یک CMS یا سیستم مدیریت محتوای رایگان است که بصورت متن باز در اختیار کاربران قرار دارد که برای هر نوع سایت ساده و یا پیچیده قابل بکار گرفته میشود.
زبان برنامه نویسی جوملا PHP بوده و از بانک اطلاعاتی MySQL استفاده میکند. از ویژگیهای آن می توان به ذخیرهگاه صفحه اشاره کرد که به افزایش قدرت اجرای آن کمک میکند.
وقتی که طراحی سایت شما به اتمام رسید، تقریبا 50% راه را پیش رفتید و نوبت به بخش اصلیتر کار شما میرسد.
برخی از کسب و کارها به امید اینکه برند خودشان را رونق بدهند، وارد دنیای دیجیتالی میشوند و شروع به فعالیت در شبکههای اجتماعی و طراحی سایت میزنند اما پس از مدتی آنها را کنار میگذارند و همچنان ناامیدوار، به روند قبلی خود ادامه میدهند.
داشتن بسترهای مناسب دیجیتالی مثل سایت یا شبکههای اجتماعی خیلی خوب است اما نگه داشتن و زنده داشتن آن مهمتر است. یعنی اینکه اگر شما بستر آن را داشته باشید ولی در آن تولید محتوا نداشته باشید هیچ فایدهای ندارد.
رشد و رتبه گرفتن سایت نیازمند تولید محتوای منحصربهفرد (از مطالب دیگر کپی شده نباشد) هست که پاشنه آشیل برخی از کسب و کارها همینجاست که به امید رشد برندشان یک سایتی طراحی میکنند اما پس از یکی دوماه که از ذوقشان افتاد، آنرا میبوسند و کنار میگذارند.
گام بعد از تولید محتوا، نحوه انتشار محتواست
زمانی که هزینه، وقت و … برای تولید یک محتوایی صرف میشود، توقع میشود که نحوه انتشار آن هم بصورت خوبی صورت بگیرد. امروزه نحوه انتشار محتوا متناسب با نوع محتوا فرق میکند.
طبق آماری که وجود دارد و همچنین تجربهای که ما حین انجام پروژههای مختلف به آن رسیدیم، بهترین بستری که برای تولید محتوا در حوزه وب سایت مناسب است، بحث ایمیل مارکتینگ است. ایمیل مارکتینگ به زبان ساده و کاربردی یعنی با استفاده از یک بستر غیرقابل حذف که همان ایمیل نام دارد (شاید فکر کنید که الان کمتر کسی به ایمیل خود سر میزند ولی این یک اشتباه فاحش است که برخی از کسب و کارها دچار آن میشوند) بتوانید مخاطب جذب کنید، آنها را نگه دارید و در نهایت به فروش برسانید.
برای انجام مارکتینگ در زمینه ایمیل (پست الکترونیکی) بسترهای مختلفی وجود دارد. براساس نظرسنجیها و همچنین طبق تجربه تیم ما در بحث ایمیل مارکتینگ 3 بستر مناسب و کاربردی برای انجام این کار را معرفی خواهیم کرد:
MailerLite
این پلتفرم در سال ۲۰۱۰ کار خود را شروع و هماکنون ۹۰۵۴۶۶ کسبوکار، ماهیانه بیش از یک میلیارد ایمیل با آن میفرستند.
پلتفرم میلرلایت یکی از بهترین پلتفرمهای ارسال ایمیل است که بدون نیاز به دانش کدنویسی کار ارسال را انجام میدهد و همچنین قابلیت ساخت اتوماسیون ارسال ایمیل، ساخت کمپینهای جذاب، پیگیری نتایج در آنالیتیکس و همچنین ارسال انبوه ایمیل دارند.
این پلتفرم در ابتدا برای 1000 ایمیل بصورت رایگان امکانات در اختیار قرار میدهد اما برای مازاد این مقدار باید اشتراک خریداری شود.
MailChimp
میل چیمپ یک سرویس چندکاره برای اجرای انواع برنامههای بازاریابی است که بیشتر به عنوان سرویس ایمیل مارکتینگ و اتوماسیون بازاریابی ایمیلی میشناسند.
پلتفرم میل چیمپ هم مثل میلرلایت بدون نیاز به دانش کدنویسی کار ارسال ایمیل را انجام میدهد و همچنین قابلیت ساخت اتوماسیون ارسال ایمیل، ساخت کمپینهای جذاب، پیگیری نتایج در آنالیتیکس و همچنین ارسال انبوه ایمیل دارند.
این پلتفرم در ابتدا برای 1000 ایمیل بصورت رایگان امکانات در اختیار قرار میدهد اما برای مازاد این مقدار باید اشتراک خریداری شود.
MailChimp
سندر نیز یک سرویس ارسال ایمیل است که میتوان آنرا جزو بهترین سرویسهای مختص به ایمیل مارکتینگ در دنیا نام برد.
پلتفرم سندر هم مثل سایر پلتفرمهای ارسال ایمیل بدون نیاز به دانش کدنویسی کار ارسال ایمیل را انجام میدهد و قابلیت ساخت اتوماسیون ارسال ایمیل، ساخت کمپینهای جذاب، پیگیری نتایج و همچنین ارسال انبوه ایمیل دارند.
پلتفرم سندر در ابتدای کار محدودیت 2500 کاربر برای ارسال ایمیل مارکتینگ دارد و برای افزایش آن باید اکانت پریمیوم آن را از سایتش خریداری کنیم.
حالا که مخاطبین خودمان را در پلتفرم ایمیل مارکتینگ قرار دادیم و به واسطه ارسال ایمیلهای آموزشی، مخاطبین را کنار خودمان نگه میداریم و هر زمان که لازم شد میتوانیم بعنوان اهرم قوی برای فروش از آن استفاده کنیم.
این صفحه با توجه به دانش روز و تجربه، همیشه درحال بروز رسانی است.