با توجه به آنلاین شدن کسب و کارها در زمان امروزه، نیاز به داشتن یک وب سایت با سرعت بالا امری حیاتی در معرفی کسب و کارها به همه افراد می‌باشد. درواقع امروزه مشتریان ما به جای اینکه اول از محل کار و فروشگاه ما دیدن کنند، به وب سایت ما مراجعه می‌کنند تا مارا بیشتر بشناسند.
حال فکر کنید اگر یک کسب و کار وب سایت نداشته باشد! عملا مشتری به‌القوه خودش را از دست می‌دهد. اما برعکسش هم هست. یک وب سایتی وجود داشته باشد اما سرعت سایت آنقدر پایین باشد که مشتری از سرچ کردن پشیمان شود و هنوز سایت شمارا ندیده، صفحه را ببندد. باید چیکار کرد؟! اینجاست که انجام اقداماتی که موجب افزایش سرعت سایت می‌شود، دوای درد خواهد بود.

افزایش سرعت سایت چیست؟

بزارید اول این مورد را به شما بگوییم که سرعت سایت متاثر از 2 فاکتور بسیار مهم است. این دوفاکتور میزان زمانی که در مرورگر شما یک صفحه به نمایش داده خواهد شد و دومین مورد سرعت پاسخگویی سروری که سایت شما به اصطلاح روی آن سوار است و میزان مدتی که از سمت سرور به سمت مروگر، دیتا ارسال می‌کند بستگی دارد.
دو اصطلاح رایج دیگر هم وجود دارد که اغلب به معنا و مفهوم آن به اشتباه بیان می‌شود. مورد اول page speed و مورد دوم site speed است.

Page speed
به میزان زمانی که صرف می‌شود تا یک صفحه خاص به طور کامل در سایت باز شود و بارگزاری شود می‌گوییم “سرعت صفحه” . فاکتور page speed  برای گوگل خیلی خیلی مهم است و هرچقد سرعت بارگزاری صفحه سایت بالا باشد، بیشتر در معرض نتایج قرار خواهد گرفت.

Site speed
سرعت سایت بستگی به میزان زمان بارگزاری تمام صفحات سایت دارد. مثلا شما وارد سایت دیجیکالا می‌شوید و دنبال یک ساعت مردانه لوکس می‌گردید. به سایتشون میروید و دنبال محصول میگردید.
به میزان زمانی که برای بارگزاری تمام صفحات سایت صرف می‌شود می‌گوییم سرعت سایت که اگر شما مدیر سایت هستید، باید به این مورد خیلی خیلی توجه کنید. راه‌های مختلفی وجود دارد که این فاکتور را بهبود ببخشید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تاثیر سرعت سایت بر روی سئو

اگر شما از آخرین الگوریتم گوگل اطلاع داشته باشید، متوجه خواهید شد که افزایش سرعت سایت چقدر بر روی رتبه و رنک یک سایت تاثیر دارد به صورتی که وب سایتی با سرعت بارگزاری پایین نسبت به وب سایتی با سرعت بارگزاری بالا از رتبه خوبی برخوردار نیست.
وقتی اسم سرعت سایت به گوش می‌رسد، بلافاصله آدم یاد نرخ تبدیل می‌افتد. نرخ تبدیل یا ضریب بازگشت یا bounce rate، به تعداد کاربرانی می‌گویند که به سایت شما مراجعه می‌کنند و بدون مشاهده هیچ صفحه‌ای از سایت شما خارج می‌شوند. این یک فاکتور منفی محسوب می‌شود یعنی اینکه اگر نرخ تبدیل شما خیلی بالا باشد برای گوگل خیلی مهم است و رتبه پایین‌تری به سایت شما می‌دهد.
شما حدود 40درصد از بازدیدکنندگان سایت خودتون رو از دست میدید اگر سایت شما بالای 3 ثانیه بارگزاری شود! الان بازدید کننده حوصله صبر کردن نداره که بخواهد برای مطالعه یک محتوایی صبر کند تا بارگزاری شود. سریع صفحه را بسته و وارد لینک دیگری خواهد شد.
مثلا فکر کنید میخواید روی عبارت طراحی سایت وردپرس آموزشگاهی سئو انجام بدید، اگر سرعت لود سایت بالا باشد خب طبیعتا کسی ترغیب نمی‌شود به سایت مراجعه کند یا حتی مقاله‌ای مطالعه کند.

روش‌ های تست سرعت سایت

خوشبختانه وب سایت ها و نرم افزارهای مختلف و زیادی در این زمینه وجود دارد که برای تست کردن سرعت سایت به ما کمک می‌کنند. بعضی از این ابزارها به صورت رایگان در دسترس هستند و برخی دیگر نیز به ازای خرید اشتراک می‌توانیم از خدمات آن‌ها استفاده کنیم. در اینجا به چندتا از وب سایت های رایگان در این حوزه می‌پردازیم:

Page speed insight
اولین ابزار و به نظر ما بهترین ابزاری که می‎توان معرفی کرد، گوگل اسپیت اینستایت هست که متعلق به شرکت گوگل می‌باشد و وب سایت ها را از لحاظ سرعت، واکنش‌گرا بودن، تجربه کاربری و … هم در قالب دکستاپ و هم در قالب گوشی‌های هوشمند (رسپانسیو) بررسی می‌کند.

افزایش سرعت سایت

در بالا ما اسم سایت دیجیکالا را بردیم. بیاید این سایت رو باهم آنالیز کنیم و ببینیم چه خبره! در ابتدا باید آدرس URL سایت مورد نظر خودمان را در کادر مورد نظر وارد کنیم و گذینه آنالیز را زده و منتظر بمانیم.

 

افزایش سرعت سایت

جالبه نه؟! وب سایت دیجیکالا پایین‌ترین حد سرعت رو داره ولی بخاطر ماهیت وب سایتش، تعداد بازدیدکنندگان روزانش، بخاطر اعتبار دامنه خودش (Digikala) هست که این سایت در ایران رتبه 3 را دارد. حالا فکر کنید اگر سرعت بارگزاری صفحه هم یک مقدار بالاتر بود چی میشد!
به هر حال از این موضوع که عبور کنیم، بیاید ببینیم این آمارهایی که داره به ما میده چی هست. به دوتا از مهمترین‌های آن‌ها میپردازیم.

First Contentful Paint به مدت زمانی است که سایت بارگزاری می‌شود و گوگل آن را متوجه می‌شود.

 

افزایش سرعت سایت

Speed Index هم به مدت زمانی می‌گویند که یک محتوا در سایت به صورت کامل و به اصطلاح قابل فهم در صفحه بارگزاری شود.

 

افزایش سرعت سایت

قابلیت خوبی که این سایت به ما میده یه قسمتی وجود داره به نام OPPORTUNITIES که فرصت‌هایی که انجام آن‌ها باعث برطرف کردن این مشکلات می‌شود رو به ما می‌گویید و با انجام دادن آن می‌توانیم سرعت سایت را تا حد مطلوبی افزایش دهیم.

 

افزایش سرعت سایت

یک قسمت دیگری که وجود دارد، بخش DIAGNOSTICS یا امکانات عیب شناسی هست که گوگل پس از بررسی کامل سایت و یافتن ایرادات، به ما یک پیشنهاداتی بابت رفع آن‌ها می‌دهد.

 

افزایش سرعت سایت

 

GTmetrix

بی‌شک یکی از بهترین ابزارهای تست سرعت سایت همین سایت GRmetrix هست که کلی امکانات خوب و کاربردی‌ای دارد. در ابتدا باید آدرس URL سایت مورد نظر خودمان را در کادر مورد نظر وارد کنیم و گذینه آنالیز را زده و منتظر بمانیم.

افزایش سرعت سایت
GTmetrix

ابزارهایی که این سایت به ما می‌دهد را مشاهده کنید. مواردی که باید درنظر بگیریم و به دنبال اصلاح آن در سایت خود باشیم یکی بحث Performance هست که داره عملکرد کلی سایت مارو به نمایش میزاره و یک مورد مهم دیگه هم که از این سایت می‌توان دریافت largest content element(LCP)هست که یعنی همان سرعت بارگزاری صفحه است.

 

افزایش سرعت سایت
GTmetrix

این سایت هم مانند Page spees insight google به مخاطب آمار فوق‌العاده‌ای درباره موضوع سرعت سایت می‌دهد که با بررسی نتایج آن می‌توان مشکلات سایت خود را برطرف کرد و در گوگل رتبه آورد.

راهکارهایی برای افزایش سرعت سایت

راهکارهای زیاد و خوبی برای افزایش سرعت سایت وجود داره که با رعایت آن موارد می‌توان سرعت سایت را بالا آورد و در سئو سایت نیز تاثیر گذاشت. این مواردی که گفته می‌شود هم می‌توان در سایت‌های دارای سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده کرد و هم در سایر سیستم‌های مدیریت محتوا. محدودیتی ندارد. چون راه‌حل یکی است!

بهینه سازی تصاویر
در ابتدای امر، مهمترین کاری که برای افزایش سرعت سایت می‌توان انجام داد، بحث کاهش حجم تصاویر آپلود شده در سایت می‌باشد.
اگر در سایت از تصاویر با حجم بالایی استفاده شود ترافیکی که ایجاد می‌شود باعث مصرف زیاد دیتا هم از طرف شما و هم از طرف مخاطب شما می‌شود. همین امر باعث ناخشنودی بازدیدکنندگان سایت شما می‌شود.
برای کاهش حجم تصاویر می‌توانید از دو سایت TinyPng و imagecompressor استفاده کنید. این دو سایت بدون اینکه کیفیت تصویر را کاهش دهد، حجم تصاویر را پایین آورده و برای آپلود در سایت مناسب می‌کند.

فشرده سازی فایل‌ ها
فشرده سازی فایل های موجود در سایت تاثیر خیلی خوبی در افزایش سرعت سایت خواهد داشت. برای این کار می‌توان از نرم افزار Gzip استفاده کنید یا برای سایت های وردپرس از افزونه wr rocket استفاده کنید و فایل های موجود را فشرده یا حتی کش موجود در سایت را حذف کنید تا سایت بهینه‌تر شود و سرعت آن نیز افزایش یابد.

کدنویسی تمیز
یک عامل بسیار مهمی که برای افزایش سرعت سایت می‌توان نام برد، تمیز نوشتن و تمیز کردن کدنویسی‌های موجود در سایت اعم از html و css و javascript هست که مرتب و تمیز نوشتن و همچنین حذف موارد و المان‌های اضافی در میان کدها باعث خواندن سریع گوگل و ایندکس کردن گوگل از محتوای سایت می‌شود.

بررسی افزونه‌ های وردپرس
سیستم مدیریت محتوای وردپرس با توجه به اینکه یک CMSای هست که نیاز به کدنویسی برای طراحی سایت نداره، بیشتر کاربران را به سمت خود سوق داده اما برای اینکه یک سری از الزاماتی که سایت نیاز دارد را به سایت اضافه کنیم (اگر دانش برنامه نویسی بلد نباشیم) مجبوریم افزونه هایی را به سایت اضافه کنیم که بعضا موجب سنگین شدن سایت و کاهش سرعت بارگزاری سایت می‌شود.
بعضی وقت ها همین مورد نیز موجب ایجاد یک باگ امنیتی در سایت می شود. پیشنهاد میشود تا حد امکان از افزونه های اضافی استفاده نکنید یا از مارکت‌های معتبری افزونه‌ها را تهیه کنید.

کاهش ریدایرکت ها
اول از همه باید بگوییم که ریدایرکت به معنای انتقال کاربر از یک صفحه به صفحه دیگری است که بنا به دلایل متعددی این امر توسط مدیر سایت صورت می‌گیرد. وقتی کاربر از یک صفحه‌ای به صفحه دیگر ریدایرکت می‌شود خب طبیعتا باعث تلف شدن زمان زیادی می‌گردد که این عامل منفی حساب می‌شود.

راه های افزایش سرعت سایت وردپرس

بهترین افزونه های افزایش سرعت سایت

همانطور که در بالا اشاره کردیم، وردپرس بخاطر عدم نیاز به کدنویسی موردعلاقه افراد زیادی قرار گرفته است. برای انجام برخی از موارد در سایت ناچارا باید از افزونه‌ها استفاده کنیم. حال به بهترین افزونه‌های کاربردی با موضوع افزایش سرعت سایت می‌پردازیم.

1- WP Rocket :

افزایش سرعت سایت

اگر سایت شما وردپرسی هست، شدیدا توصیه می‌شود از این افزونه استفاده کنید. امکاناتی که این افزونه به ما میدهد شامل یک محیط کاربرپسند، حذف کش اضافی، بهینه سازی کدهای html و css و javascript ، بارگزاری دیرتر تصاویر در صفحات و سایر امکانات خوب دیگر که باعث می‌شود مورد استقبال تمام کاربران وردپرس می‌گردد.

 

2-Wp Super Cache :

افزایش سرعت سایت

یکی از افزونه های رایگان وردپرسی که طرفدارهای زیادی داره Wp Super Cache می‌باشد. از ویژگی‌های این پلاگین می‌توان به کش چندگانه – بهینه سازی فایل‌های استاتیک HTML – کش صفحه – کش پیش بارگذاری پیشرفته اشاره کرد.

 

3-W3 Total Cache :

افزایش سرعت سایت
افزایش سرعت سایت

یک گزینه عالی و رایگان برای کسانی که می‌خواهند از یک افزونه کش برای افزایش سرعت وب سایت وردپرسی خود استفاده کنند. پیشنهاد ما اینه که اگر قصد هزینه کردن برای سرعت سایت خود را ندارید، حتما از این افزونه استفاده کنید. از ویژگی های پلاگین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از فشرده سازی GZip
  • پشتیبانی از CDN و VPS
  • آمار کش های انجام شده
  • کش صفحات و مرورگر
  • پشتیبانی از کامل از حالت موبایل و AMP

 

نتیجه گیری

در این مطلب ما سعی کردیم که به تمامی مباحث مربوط به افزایش سرعت سایت بپردازیم. حالا که شما روش‌ها و ترفند‌های زیادی را یاد گرفتید بهتره که دست به کار بشید و سایت خودتون رو سریعا بازسازی کنید. از همین راه مشتریان به‌القوه خودتان را به مشتریان به‌الفعل تبدیل کنید.

آژانس زینوگرافیکمشاهده نوشته ها

Avatar for آژانس زینوگرافیک

زینوگرافیک، یک آژانس تخصصی‌ای است که در زمینه‌ خدمات طراحی گرافیکی، خدمات طراحی سایت وردپرس، عکاسی تبلیغاتی و طراحی تیزرهای تبلیغاتی فعالیت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *